Waar de focus begint.. de voeten.

Vanochtend voor het eerst 30km gelopen. De omstandigheden waren uitstekend, zo’n half bewolkte lucht, net geen 20 graden. Het lopen ging soepel zolang ik blijf luisteren naar mijn lichaam, vooral de voeten.

In “de geboren renner” beschrijft Christopher McDougall de voetholte als gewichtdragend van het lichaam, zoals een gewelf. De voetholte wordt ondersteund door 26 beenderen, 33 gewrichten en 18 spieren (volgens wikipedia zijn het er 19.. detail). Geen enkele architect zou het in zijn hoofd halen zo’n gewelf te ondersteunen zoals de hardlopen doet mijn zijn schoenen. Daar zou de constructie minder stevig van worden. Als de voeten lui worden, verliezen ze hun kracht.

Danny Dreyer schrijft in “Chi Running” dat de middenvoet landing essentieel is. Voeten in lijn met de knieen, ontspan, korte pas en zorg voor een middenvoet landing. De middenvoet landing maakt gebruik van het gewelf. Hij vertelt dat het lopen op blote voeten de voeten weer sterk maken. Door op blote voeten te lopen kun je zien hoe goed je techniek is. Niemand heeft een hiellanding op blote voeten. Zorg er dan wel voor dat je dit voorzichtig opbouwd omdat je voeten eerst moeten wennen.

Verder is het belangrijk je voeten goed te verzorgen. Zorg voor korte nagels en verwijder eelt waar nodig. Eelt kan leiden tot blaren.

Als ik mijn houding check, dan begin ik altijd bij de voeten. ZijnĀ  ze in lijn met de knieen? Voelen ze ontspannen? Land ik op de middenvoet? Pas daarna ga ik verder met de enkels, onderbenen en dan langzaam naar boven. Goed gebruik en onderhoud van de voeten zijn essentieel voor blessure vrij hardlopen, voor langdurig blessure vrij hardlopen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *