De eerste stap valt mee!

In mijn eerste week heb ik zoveel gelopen als ik kon en als ik zin had, 5 keerĀ  zo’n 64km. Dat gaat de goede kant op. Eigenlijk ging het prima totdat ik aan het einde van de laatste 9km een beetje overmoedig werd. Ik had zin in een eindsprint, voelt meestal wel lekker als die er nog in zit. In dit geval is mijn linker enkel het hier niet mee eens. Dat was teveel van het goede.

Om goed en ver te lopen moet ik constant letten op mijn techniek. Die is gebaseerd op twee pijlers: ontspanning en zwaartekracht. Dit wordt uitgebreid beschreven in Chi Running van Danny Dreyer, de natural running goeroe uit de VS.

De zwaartekracht gebruik ik door met mijn lichaam vanuit mijn buik licht naar voren te hellen. Dit kan alleen maar werken als de voeten onder het lichaam geplaatst worden, korte pasjes. Daarbij land je op de platte voet. De benen zorgen eigenlijk alleen voor de balans en ondersteuning, als je lichaam naar voren valt. Deze techniek wordt ook wel gecontroleerd vallen genoemd. De benen zwaai je meer naar achter, richting je billen.

Daarbij zijn de voeten en onderbenen volledig ontspannen. Voor de armen en schouders geldt hetzelfde. Met een zo ontspannen mogelijk lichaam kom je het verst. Een ontspannen gezicht met een brede glimlach maakt het plaatje af.

 

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *