Pakken wat je pakken kan..

Elk jaar rond deze tijd laait de jaarlijkse discussie omtrent de hardloopschema’s weer op. Vorig jaar was ik vol verbazing. Dit jaar doe ik gewoon lekker mee. Met enige trots presenteer ik in deze blog een nieuw revolutionair hardloopschema met de naam “Schnagalles”.

Voor de hardlopers die de afgelopen jaren alleen in een of ander afgelegen bergketen hebben gelopen. Er zijn grofweg twee varianten, de traditionele schema’s waarbij je tussen de 3 en 5 keer per week loopt. Een van deze trainingen is meestal een intervaltraining en meestal gaat de laatste van een serie steeds verder waarbij het de bedoeling is om een paar weken voor de marathon een aantal keren een 30+-er te doen. Ik bedoel dan natuurlijk 30, 32 of 34km. Mocht je een keer erg veel zin hebben dan kan een 35er toch ook heel lekker zijn.

Daarnaast heb je natuurlijk het Sportrusten hardloopschema. Daar loop je 4 keer per week. Tijdens een van deze loopjes wandel je en kijk je vogels. Het maakt niet uit welke vogels als het maar niet de grasparkieten zijn van de buurman. Ondertussen doe je ademhalingsoefeningen. In de laatste van de wekelijkse serie loop je steeds verder tot maximaal 14 kilometer.

Volgens mij zijn er twee dingen het belangrijkste in de voorbereiding naar een marathon. Loop voldoende kilometers en bouw aan vertrouwen. Het Schnagalles hardloopschema is daarop gebaseerd. Het gaat bij Schnagalles om de balans tussen mentale en fysieke conditie.

In het traditionele schema loop je in ieder geval voldoende kilometers. Even googelen en ik vond een marathonschema van Runnersweb voor de ervaren hardloper. Zij hanteren een voorbereiding van 18 weken tot aan de marathon. Even kort door de bocht.. In de eerste maand loop je dan zo’n 190 kilometers, daarna zo’n 225, de derde maand 275 en de laatste maand nog even een kleine 270 km. De laatste twee weken rust je uit met nog maar 70 km. In totaal tel ik dan meer dan 1000 kilometer. Niet normaal meer. Bijna elke week 6 keer trainen. Ik weet niet hoe het met jullie zit maar ik heb me er ondertussen bij neergelegd. Rio 2016 ga ik niet halen.

Ok.. ok.. Met dit schema loop je wel voldoende kilometers. Het lastigste van het lopen van een marathon is niet het volhouden van 42.195 meters. Nee, het is super lastig om de discipline te houden om te blijven trainen. Dat kan volgens mij alleen als je af en toe rust pakt. Lichamelijk maar vooral mentaal. Soms gewoon even wat anders doen. Iets totaal anders. Weet ik veel.. Ga een vreemde taal leren, ga dansen.. ik zeg maar wat. Of ga iets leuks doen met je vriendin. Of in het ergste geval met je vrouw.

Dat doet dat Sportrusten dan in ieder geval een stuk beter en dan bedoel ik niet het iets leuks doen gedeelte. Alhoewel kan vogeltjes kijken ook best wel leuk zijn. Met Sportrusten doe je het in ieder geval rustiger aan. In 15 weken naar een marathon. Maximaal 14 kilometer. 4 keer in de week waarvan 1 keer gewoon wandelen, vogeltjes kijken dus. In de eerste maand ren je dan zo’n 125 km waarvan 20 km wandelen. De tweede maand pak je nog eens zo’n 140km met nog eens zo’n 25 wandelen. In de derde maand moet er nog eens zo’n 155 km gerend worden. 25 km wandelen.. in de laatste weken loop je nog eens zo 100 km en wandel je nog een stukje.. en hup.. klaar voor de marathon. Ondertussen doe je ademhalingsoefeningen. Volgens mij zijn die nog het zwaarste.

Ik moet eerlijk zeggen. Ik heb het nog nooit geprobeerd en ik ken ook niemand die het ooit geprobeerd heeft. Het zou goed kunnen dat werkt. Maar ik geloof het gewoon niet. Als ik niet zeker weet dat mijn lichaam meer dan 30 km kan lopen, hoe weet ik dan zeker dat ik die 40 ga halen? Ik heb er gewoon geen vertrouwen in en dat is essentieel voor mij bij het lopen van de marathon.

Schnagalles gaat uit van het oude chinese gezegde “Pakken wat je pakken kan..”. Op het moment dat je denkt aan het lopen van een marathon, start dan gewoon met trainen. Werk aan je conditie en merk dat je sterker wordt. Dat zorgt voor vertrouwen. Loop nog wat langer of verder en de endorfines zorgen voor de rest. Ik zorg altijd dat ik in ieder geval de laatste twee maanden meer dan 200 kilometer heb gelopen. En de laatste twee weken doe ik rustig an.

Zoals ik al zei het lastigste is de discipline te hebben om elke dag weer voor je doel te gaan. Als je vandaag kan lopen.. loop dan!! Morgen kan het totaal anders zijn. Wees blij dat je vandaag kan lopen. Geniet ervan. Maak kilometers. Pak die heuvel, die modderplas, dat lekkere afdalinkje. Loop in de zon, loop in de regen, fier in elke storm. Doe ook andere dingen. Ontspan, rust, feest.. Leef! Het is maar een marathon. Het leven gaat gewoon door.

Het belangrijkste aan Schnagalles is, dat het mijn schema is. Het werkt voor mij. Ik loop mijn kilometers op mijn manier en heb vertrouwen dat het dan goed komt. Ik weet dat als ik mijn schema netjes volg, ik relatief gemakkelijk een keurige marathon onder de 4 uur loop. De afgelopen keren kwam het ook goed. Dat zal nu ook zo zijn.

Al die marathon schema’s op het internet kunnen je natuurlijk wel wat houvast geven en je op idee├źn brengen. Het is en blijft gelezen kennis. De marathon kan alleen bedwongen worden als je continue naar jezelf luistert. Als je weet wat je aan het doen bent. Als je voelt hoever je lichaam is en nog kan gaan. Dat staat niet in al die boeken of op internet. Dat moet je ervaren. Elke dag is het weer een nieuwe dag. Elke dag voelt mijn lichaam anders. Elke dag voel ik me anders. Alleen mijn eigen schema houdt daar rekening mee. Dus.. Schnagalles.. Pakken wat je pakken kan..

Bron: Runnersword: https://www.runnersweb.nl/schema/hardloopschema-marathon-3-schemas/marathonschema-ervaren.htm
Bron: Sportrusten: https://www.sportrusten.nl/over-sportrusten/