Last van ondergewicht.. en van bredere schouders..

De laatste tijd kreeg ik van een verschillende vrienden wat commentaar op mijn gewicht. Ik zou er pezig uit zien, erg afgetraind, magertjes. Eentje dacht zelfs te voelen dat ze mijn ribben kon tellen. Beetje onnodig.. op wikipedia tellen ze er 24, voor mannen en vrouwen. Of ik niet wat minder zou gaan hardlopen? Ja, ammehoela..

En toch liet het me niet los. Ik besloot er wat meer op te gaan letten. Ik kon me nog herinneren dat ik na de marathon van Eindhoven behoorlijk was afgevallen.. 71,5 kg. Beetje weinig voor zo’n lange vent. Gelukkig kwam ik in de weken daarna wel aardig wat bij. Maar ja.. een hardloper zal nooit erg zwaar worden.

Geschrokken was ik wel. Dat je zo snel gewicht kunt verliezen. Zonder het eigenlijk in de gaten te hebben. Opeens zag ik om me heen wel erg veel smalle hardlopers. Tja.. blijkbaar ben ik ijdel genoeg om me te realiseren dat dat nu eigenlijk ook weer niet de bedoeling is. Dus hoorde ik mezelf praten met allerlei mensen over gewicht, eten en hardlopen. Natuurlijk kun je daarover op het internet van alles vinden. Ik bedoel dan niet ijdeltuiterij maar ondergewicht.

Ik las dat het net zo lastig kan zijn om zwaarder te willen worden als te willen afvallen. Zo.. daar kan ik het mee doen.. en ik ben er ondertussen wel achter. Het is lastig. Dus elk advies heb ik geprobeerd. Elke tip volg ik op. Ik probeer alles en kijk gewoon wat het met me doet.

Op het internet staan veel recepten van weight gainers. Meestal shakes met vruchten, noten, zaden, melk etc.. etc.. Ik realiseerde me dat een standaard traininkje toch zeker zo’n 1000 kcal kostte. Als ik zo’n shake zou gaan drinken na een loop, dan kon ik dat wellicht neutraliseren. Nou.. je moet behoorlijk wat in een blender gooien om aan de 1000 kcal te komen. Mijn standaard shake bestaat uit: 2 bananen, 100 gr ingevroren vruchten, 300 ml soyamelk, 50 ml lijnzaadolie en 50 gr sesamzaad. Boven de 1000 kcal en lekker.. heerlijk.. je knapt er behoorlijk van op.

In de ochtend beter ontbijten is de volgende tip. Pompoensoep: Grote pan, olie, uitje, 1 pompoen in stukjes, paprika, wortel, eetlepel komijn, 1,5 liter water, 20 minuten koken en afmaken met koriander. Dan heb je soep voor een paar dagen. Lekker soepje.. ik probeer het nu sinds een maand of twee. Het is in ieder geval lekker. Als je er een pepertje in doet.. reken maar dat je dan gelijk wakker bent.

Wat dacht je van ontbijten met gierstevlokken? Klinkt vies.. ziet er vies uit.. en het ruikt ook niet echt geweldig.. maar goed.. toch proberen.. Rijstemelk in een pannentje.. net zoveel als dat je op kunt. Dan een paar scheppen gierstevlokken erbij. Een minuut of 8 a 12 rustig koken. Goed roeren!! En vooral niet vergeten om een schep honing er door heen te roeren. Je zult het niet geloven. Het is best lekker. Heel goed binnen te houden eigenlijk. En ik voelde me geweldig.. fit.. wakker.. scherp.. had zin om te dansen.. was aan het zingen in de auto op weg naar werk. De adviserende vriendin die dit aanhoorde wees me er lachend op dat ik het spul niet moest roken.. of had ik het wellicht gesnoven…?

Ik hou dit nu al een paar weken vol. Wat schetst mijn verbazing? Ik blijf op gewicht. Wekelijks zie ik hetzelfde getal op de weegschaal staan. Ik heb al de neiging gehad om te kijken of hij niet kapot is. Prima dus. Verder nog even gekeken naar mijn BMI.. net boven de 20.. dus voorlopig absoluut geen sprake ondergewicht. Verder lijkt mijn gezicht misschien ietsje smaller.. maar dat komt waarschijnlijk door bredere schouders.

Sinds een tijdje maak ik me zorgen over mijn gewicht. Nee.. ik weeg niet teveel. Ik vind mezelf te licht. Nou ja.. ik vind mezelf niet te licht.. maar ik wil graag een tikje zwaarder worden.. Dus wat doe je dan? Je praat eens met wat mensen.. en krijgt allerlei adviezen.. meer eten in de ochtend. daar zit wat in.. minder hardlopen.. ja ammehoela..

8 thoughts on “Last van ondergewicht.. en van bredere schouders..

  1. Nog effe… zie net op youtube filmpje (stond iets over in runners World) over amerikaan die door hardlopen echt enorm is afgevallen… en wat nog mooier was, daardoor van depri naar happy ging. Mooi filmpje! My 120 pound journey heet t

  2. Ik ben van mezelf ook licht en het is gewoon heel simpel: als je niet wilt afvallen moet je meer energie tot je nemen dan je verbruikt. En of je daar nou mega-shakes voor bouwt zoals je beschrijft of dat je gewoon je porties verdubbeld dat maakt verder weinig uit. Alleen kwestie van de juiste dingen meer gaan eten.

    Ik merk dat ik veel minder snel afval als ik mijn proteine inname flink verhoog en minimaal 1/2 x in de week ook aan serieuze krachttraining doe. Als je alleen maar loopt zul je altijd pezig/magertjes ogen. Een atletisch figuur (mooi slank, maar gespierd), daar zul je ook voor moeten krachttrainen e.d. Kwestie van doelstellingen/prioriteiten ๐Ÿ™‚

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *